kavirzist
kavirzist
ترجمه مقالات جهانی محیط زیست

مطالعات زیادی ثابت کرده اند که این ماده می تواند اثرات منفی بر سلامتی افراد داشته باشد به همین علت دانشمندان توصیه می کنند که از تولیداتی که دارای این ماده خطرناک هستند   تا حد امکان دوری شود ودر مجموع این ایده خوبی است که گفته اند، تا می توانیم از مواد پلاستیکی استفاده نکنیم . قبل از خرید مواد غذایی نوشته های روی تولیدات و یا برچسب های آنرا بدقت مطالعه کنیم چون در بعضی مواقع ممکن است نکات جالبی دستگیرمان شود.

شستشوی ظروف پلاستیکی مرحله ایست که مواد شیمیایی آن از جای خود کنده شده و به اطراف و در نهایت به داخل مواد غذایی مخصوصاً مایعات وارد می شوند.در تحقیقی که در دانشگاه هاروارد  صورت گرفت این موضوع  به وضوح ثابت شده است. بین مایعات گرم و پلاستیک هایی که دارای پلی کربنات بیشتری هستند این نوع فعل و انفعالات بیشتر است. 

در این تحقیق به هر دانشجو دو بطری پلاستیکی پلی کربنات دار داده شد که در ظرفشویی شسته نشده بودند و آنها را فقط با آب سرد پر کرده بودند. پس از مصرف آب توسط دانشجویان از هرکدام از آنها آزمایش ادرار گرفته شد که نتیجه آن نگران کننده بود. این آزمایشات افزایش 65 درصدی این ماده شیمیایی را در افراد نشان می داد. آیا این موضوع نگران کننده نیست؟ متأسفانه جواب مثبت است زیرا این ماده شیمیایی«بیسفنول آ» فعالیت غدد درون ریزرا تغییر داده و باعث رشد جنسی زودرس می شود. تغییرات در صفات ثانویه افراد، تولید اسپرم و اختلال در کار هورمون ها از نتایج فرو بردن این ماده شیمیایی در بدن است. اخیراً دانشگاه کارولاینا نیز تحقیق جدیدی را  در این مورد منتشر کرده که بدین شرح است.

 

ارتباط رفتاری کودکان با ماده شیمیایی «بیسفنول آ»در دوران جنینی

 این تحقیق میزان این ماده شیمیایی را در دوران حاملگی مادران در سه مقطع آزمایش کرده است. اولین بار در هفته شانزدهم، بار دوم در هفته بیست و ششم  و سرانجام هنگام تولد.

نتایج نشان داده است که ازمادرانی که بیشترین میزان این ماده را در مراحل اولیه بارداری در بدن داشته اند دخترانی متولد شدند که پرخاشگر و دارای جنب و جوش بیشتری بودند. چیزی که تعجب بیشتر دانشمندان را برانگیخت این بود که به نظر می رسید دختران بیشتر از پسران تحت تأثیر این ماده قرار دارند.

در حالیکه در پسرها اثرات زیادی از پرخاشگری دیده نمی شد ولی در عوض بیشتر بیمناک و افسرده بودند. به نظر می رسد که این ماده شیمیایی بیشترین تأثیر خود را در مراحل اولیه بارداری داشته باشد. اکثریت زنان قبل از اینکه حاملگی خود را حس کنند ممکن است در معرض این ماده شیمیایی واقع شوند که این موضوع می تواند اثرات ناگواری روی جنین داشته باشد.

سال گذشته کانادا اولین کشوری بود که فروش شیشه و پستانک هایی را که دارای این ماده شیمیایی هستند ممنوع کرد و به کلیه فروشگاه ها ی اسباب بازی و دارو خانه ها اعلام کرد که از فروش این نوع کالاها خودداری کنند.

 

چگونه با مصرف نوشابه ها از نگرانی خود بکاهیم

 در گذشته کار ساده بود. اگر مردم در مورد این موضوع نگران بودند فقط کافی بود که بطری هایی را خرید کنند که عاری از این ماده شیمیایی باشد. این نوع بطری ها معمولاً از آلومینیم ساخته می شد و مردم با آسودگی خیال خرید می کردند اما متأسفانه این نوع بطری ها نیز خالی از اشکال نبوده است.

یک کارخانه بزرگ بطری سازی اخیراً فاش کرد که بطری های آلومینیومی که تا بحال ساخته  و تصور عمومی بر این بوده که عاری از این ماده شیمیایی است  واقعیت نداشته ودر آستر پلاستیکی داخلی آنها از این ماده استفاده شده است.

کارخانه دیگری نیز اعلام کرد که بطری هایی که در این کارخانه به عنوان بطری عاری از «بیسفنول آ» ساخته می شده در واقع 8/23 قسمت در میلیارد از این ماده استفاده کرده که این مقدار 10 برابر قوی تر از تولیدات قبلی بوده است. بنابر این آنچه مشتریان را نگران و ناراحت می کند این است که بطری های مشکل دار و ناسالم را به جای بطری های سالم و امن  به خورد مردم می دهند!

خوشبختانه امروزه گزینه های زیادی جهت انتخاب وجود دارد اما مشتری ها باید هنگام خرید هوشیاری خود را حفظ کنند.

 

مترجم: عبدالحسین غلامرضایی

http://www.sierraclubgreenhome.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نوشته شدهدو شنبه 13 تير 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.